2014. szeptember 6., szombat

Feláldozható könyvek

      Ezt a kis kérdéssort egy YouTube-os könyves bloggernél, Attila the Bookaholic-nál láttam meg, és nagyon megtetszett, így úgy gondoltam, én is elkészítem. Az ihletet adó videót itt találjátok. Bár eredetileg videós bejegyzéshez szánták, remélem azért így írásban is élvezhető lesz.
      Nos akkor csapjunk is bele. A kérdéssor és a válaszaim a következők:

1. Egy túlértékelt könyv: Képzeld el, hogy egy zombiapokalipszis közepén vagy. Éppen egy könyvesboltban vagy, nézegeted a könyveket, próbálod eldönteni mit vegyél, amikor BUMM: ZOMBITÁMADÁS! Hirtelen megszólal a hangosbemondó, amiben bejelentik, hogy a katonaság rájött: a zombik egyedüli gyengesége a túlértékelt könyvek. Melyik az a könyv, amit mindenki imád, de te nem /sőt, lehet, hogy egyenesen utálod/ és nekidobnád a zombiknak, mert te tudod, hogy ez egy túlértékelt könyv és sikeresen legyőznéd vele őket?


Ahogy elolvastam ezt a kérdést, azonnal tudtam is, hogy én E .L. James  Szürke-trilógiáját vágnám a zombikhoz. Kapásból mind a hármat. Bár a 2. és 3. kötetet egyáltalán nem ismerem, és az elsőben is csak kb. a 100. oldalig jutottam (írtam is róla egy eléggé méltatlankodó hangvételű posztot), ez elég volt ahhoz, hogy rájöjjek, hogy a könyv, ami napjaink egyik legnépszerűbb bestsellere, a legrosszabb könyv, amit eddig olvastam. Így nem bánnám egyáltalán, sőt törülnék neki, ha a zombik martalékává válna. 


2. Egy folytatás: Éppen most végeztél a fodrásznál és sikerült neki kivételesen jól megcsinálnia a frizurádat. És te egyszerűen imádod! Mész az utcán, énekelsz, amikor BUMM: FELHŐSZAKADÁS! Melyik folytatást vagy hajlandó esernyőként használni, hogy ne ázzon el a hajad?

Itt sem kellett sokat gondolkodnom a válaszon. Én egyértelműen Susan Collins Éhezők viadala trilógiájának 3. kötetét, A kiválasztottat tartanám a fejem fölé esernyő gyanánt. Amilyen remek volt az első kötet, annyira nem tetszett nekem a harmadik. Számomra igencsak túlbonyolítottra sikerült a könyv nagy részét képező akciójelenet, és a befejezés sem az lett, amire számítottam. Félreértés ne essék, nem happy end-et szerettem volna, de az a megalkuvást sugalló lezárás nem illett szerintem a lázadó Katniss-hez. Erről egyébként nem írtam bejegyzést, még nem volt meg a blogom, amikor ezt a trilógiát olvastam. De lehet, újraolvasom és írogatok majd róla valamit.
 



3. Egy klasszikus: Mondjuk azt, hogy éppen irodalomórán vagy és a magyartanárod megállás nélkül azt szajkózza, hogy ez a könyv, hogyan változtatta meg a világot, hogyan forradalmasította az irodalmat. Neked már teljesen eleged van ebből, olyannyira, hogy felkapod ezt a klasszikust és egyenesen a tanárod képébe hajítod. És tudod mit? Ez a kötet egy nagy hülyeség és megéri a büntetést, hogy megmutathasd mindenkinek, hogyan érzel ezzel a könyvvel kapcsolatban. Melyik az a klasszikus, amivel fejbe dobtad a tanárodat?

Hát lehet, hogy most páran meg fognak kövezni, de itt nekem Gárdonyi Géza Egri csillagok-ja ugrott be. Emlékszem, annak idején igazi kínszenvedés volt számomra elolvasni ezt a könyvet. Amikor a végére értem, fel is írtam a könyv hátuljába, hogy milyen nap, hány óra, hány perckor szabadultam meg a szenvedéstől. :-) 


4. Életed legutáltabb könyve: Éppen a könyvtárban lógsz, amikor BUMM: A GLOBÁLIS FELMELEGEDÉS A TETŐFOKÁRA HÁG és az egész világ odakint jeges pusztasággá válik. Csapdába estél és az egyetlen esélyed a túlélésre, hogy elégetsz egy könyvet. Melyik az a könyv, amit legelőször felkapnál, életed legutáltabb könyve, melyik az a könyv, amit megbánás nélkül elégetnél? 

Hát ez nehéz kérdés, mert elsőre megint a Szürke-trilógia ugrott be. Azt nagyon-nagyon-nagyon utálom. Ér ugyanazt a könyvet egyszer zombikhoz vágni, egyszer meg elégetni? És azt még nem is említettem, hogy nem elég, hogy maga a könyv kaki, de a borzalmas magyar ferdítés (inkább nem hívnám fordításnak) csak tovább ront rajta... Más könyv nem jutna eszembe, amit elégetnék, csak ez. Ezt viszont nyugodt szívvel... 

 Ennyi lett volna az én feláldozható könyvek listám. Köszönöm Attilának az ötletet. :-) Ti is írjátok meg a Ti feláldozható könyv listátokat, ha esetleg kedvet kaptatok hozzá! :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése